ساخت وبلاگ حرفه ای خرید بک لینک
بستن تبلیغات [X]

سه شنبه 1 فروردين 1396
21:59

مقاله بررسی اشتغال و بیكاری در 29 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی سایر رشته ها
بازدید ها 1
فرمت فایل doc
حجم فایل 119 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 29
مقاله بررسی اشتغال و بیكاری

فروشنده فایل

کد کاربری 3227
کاربر

مقاله بررسی اشتغال و بیكاری در 29 صفحه ورد قابل ویرایش


بیكاری و تورم دو مقوله مهم در اقتصاد كلان هستند كه در مباحث اقتصادی از آنها به عنوان دو بیماری یاد می كنیم.

از آنجائیكه طبق آمار این دو مقوله باعث افزایش پاره ای جرائم مثل فسادها، جنایت، ارتشاء، فساد مالی، بهم خوردن تعادل روحی افراد و افزایش نرخ طلاق، آشوب و بلواهای سیاسی و فرار مغزها، خودكشی، اعتیاد، فعالیتهای اقتصادی زیرزمینی امثالهم می شود به همین دلیل این دو پدیده در صدر فهرست مشكلات اقتصادی كشورها جای دارد و بعنوان اخبار بد تلقی می شود.

تحقیقات روانشناختی نشان می دهد عامل اصلی 70% ناهنجاریهای جامعه بیكاری است. بنابراین كارفرمایان با ایجاد اشتغال از بروز بسیاری از ناهنجاریهای اجتماعی جلوگیری می كنند.

كارگران سرمایه های اجتماعی ارزشمندی هستند كه نیروهای خلاق، نوآور و مولد به شمار می روند و فرآیند كمی و كیفی تولید و بهره وری بهینه از سرمایه گذاری كار آفرینان را بر عهده دارند.

اما بیكاری از نظر علم جامعه شناسی و اقتصاد به صورت زیر تعریف می شود. به بخشی از نیروی كار جامعه كه در جستجوی یافتن شغل هستند اما موفق به داشتن آن نمی شوند بیكار گفته می شود.

در تعریف بیكاری از اصطلاح نیروی كار جامعه صحبت شد كه در اینجا بد نیست مفهوم نیروی كار را نیز بدانیم.

منظور از نیروی كار جامعه آن بخش از افرادی هستند كه یا شغل دارند و یا در جستجوی آن هستند اگرچه در مباحث علمی محدودیت سنی بین 15 الی 65 سال برای این قشر دیده شده است اما در بعضی جوامع این محدودیت كمتر یا بیشتر است.

خود بیكاری به چهار گروه تقسیم بندی می شود:

1- بیكاری اصطكاكی ( Frictional Unemployment )

بیكاری اصطكاكی در اثر تحریك اقتصادی پیش می آید یعنی افرادی ممكن است با مهاجرت از یك شهر به شهر دیگر و به منظور یافتن كار جدید بهتر و مناسبتر كار خود را رها می كنند و یا در محل خاصی، صرفاً برای تغییر شغل،‌كار خود را ترك می كنند.

2- بیكاری دوره ای ( Cyclical Unemployment )

بیكاری دوره ای به دلیل ركود اقتصادی و تورم پیش می آید. به این ترتیب كه در دورة ركود اقتصادی كه سطح فعالیتهای اقتصادی كاهش می یابد. بخشی از نیروی كار بیكار می‌شوند. اما با خروج اقتصاد از حالت ركود این نوع بیكاری از بین می رود.

3- بیكاری ساختاری ( Structural Unemployment )

بیكاری ساختاری بیكاری است كه به دلایلی نظیر اتوماسیون بیشتر در پاره ای از فعالیتهای اقتصادی بخصوص در صنایع، با پیدایش سایر پدیده های تكنیكی در بعضی از مشاغل پیش می آید. در چنین حالتی عده ای به دلیل اینكه تقاضایی برای مهارتشان وجود ندارد كارشان را از دست می دهند.

برای از بین بردن یا كاهش این نوع بیكاری می توان با ایجاد دوره هایی و دادن آموزش های جدید به نیروی كار آنها را با تكنیكهای جدید آشنا كرد.

4- بیكاری فصلی ( Seasonal Unemployment )

این نوع بیكاری معمولا در مناطق كشاورزی و معدنی ایجاد می شود. یعنی كشاورزان یا معدنچیان حداقل یك فصل از سال را ممكن است امكان فعالیت تولیدی نداشته باشند. برای تعدیل بیكاری فصلی كشاورزان با ایجاد فعالیتهای جانبی در فصل بیكاری می توان تعدیلاتی در این مورد به وجود آورد. اما درخصوص معدنچیان امروزه با توجه به سختی كارشناسان بیكاری فصلی آنها موجه است و پذیرفته شده است.

با توجه به توضیحات بالا برای كار كارشناسی و بحثهای آماری نرخ بیكاری را می توان از رابطه زیر به دست می آید:



تعداد شاغلین – تعداد نیروی كار فعال
تعداد نیروی كار فعال


نرخ بیكاری = ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


M-N

M


و از همین جا می توان درصد نیروی بیكار جامعه را حساب كرد. درصد نرخ بیكاری = 100 * ـــــــــــــ

یك ضرب المثل ایتالیایی می گوید آخرین چیزی كه از دست می رود امید است فقر ناشی از بیكاری موجب بروز دیگر معضلات اجتماعی از جمله خودكشی، طلاق، اعتیاد، فعالیتهای اقتصادی زیرزمینی، جنایت، رشوه خواری و فساد مالی می شود.

اگرچه صددرصد این معضلات از بیكاری نشأت نمی گیرند و تعدادی به بهانه بیكاری به معضلات مذكور دامن می زنند اما فقدان فرصت شغلی مناسب برای قشر تحصیل كرده و نخبگان جامعه موجب بروز معضل فرار مغزها شده است و برآورد می شود كه عمده تحصیل كرده ها و متخصصان ما كشور خود را به دلیل معضل بیكاری ترك كرده اند.

ناامنی و بی ثباتی سیاسی یكی دیگر از نتایج بیكاری در كشور است. جوانی كه یك فرصت شغلی مناسب در اختیار داشته باشد انگیزة كمتری برای حضور در اغتشاشهای خیابانی و تظاهراتها علیه حاكمیتها می شود.

برای مبارزه با بیكاری باید اقداماتی همچون:

1- آموزش حرفه ای

2- تاسیس پایگاه داده های اطلاعات

3- اعتبارات یارانه ای و تخصیص مستقیم بودجه به برخی بخشهای اقتصادی كه از بیكاری بیشتری رنج می برند

4- اعزام نیروی كار به خارج از كشور

5- اتخاذ سیاستهای مشوق استفاده از فن آوری كاربر

6- ایجاد امنیت بیشتر در سرمایه گذاری داخلی و خارجی

7- شفاف نمودن حقوق مالكیت

8- ثبات در سیاستهای پولی و ارزی

9- فراهم آوردن زمینه های مناسب برای جذب سرمایه های خارجی

10- گسترش پوشش نظام تأمین اجتماعی و بیكاران

را در پیش گرفت.

علاوه بر افزایش شمار بیكاران، معضل دامنگیر تازه كه قبلا نیز اشاره كردیم، معضل بیكاران تحصیل كرده است كه آرام آرام به یك پدیده جدی و ناخوشایند بدل خواهد شد.

بیكاری مهمترین چالش اقتصادی كشورهای خاورمیانه است.

شریف نیوز (پایگاه خبری- تحصیلی دانشجویان ایران): بانك جهانی در تازه ترین گزارش خود از نرخ بیكاری كشورهای خاورمیانه، نرخ بیكاری نیروی كار (64-15) ساله ایران كه 9% اعلام كرده است.

به گزارش مهر به نقل از بانك جهانی، ایران با نرخ بیكاری 9 درصدی هشتمین نرخ بالای بیكاری را در سطح خاورمیانه دارد.

بانك جهانی پیش بینی كرده است كه ایران در 5 سال آینده، با شدیدترین فشار اشتغالزایی مواجه می شود و این فشار مجدداً به نقطه آزار خانواده های كم درآمد تبدیل خواهد شد و فقر در جامعه تشدید خواهد شد.


اهداف اطلاع رسانی

حضرت امام در بیانات خود، ارائه پیام و اطلاعات به دو صورت خبری و عمومی را مورد توجه قرار داده و با توجه به مخاطبان زیاد این رسانه، بخش اطلاع رسانی را از وظایف مهم این رسانه دانسته اند و می فرمایند: «هر كدام كه برنامة خارجی دارید مسائل ایران را آنطوری كه هست بگوید. مطلبی كه آنها در روزنامه هایشان می نویسند، مطابق با رادیوهایشان می گویند به مردم خارج بفهمانید كه اینها دروغ می گویند.» (صحیفة نور ج 3 ص 251 ج 2 ص 251).

ایشان مصلحت و امنیت ملی كشور را مورد توجه قرار داده می فرمایند: پخش اخبار و اطلاعات نباید منافاتی با امنیت ملی ایران داشته باشد و نباید امری بر خلاف مصالح كشور پخش گردد. (صحیفه نور ج 12 ص 104 و ج 8 ص 201 و ج 16 ص 5 و 4 و 3 و 8 و ج 9 ص 262) همچنین ایشان به صحت و درستی اخبار تاكید می كنند و می فرمایند: «رادیو و تلویزیون موظفند اخباری را نقل كنند كه صد در صد صحت آن ثابت می باشد» (صحیفه نور ج 12 ص 94) در جای دیگر ایشان به ویژگی كاهش تشویش و اضطراب مردم اطلاع رسانی صدا و سیما اشاره می كنند و می فرمایند: «اخبار و اطلاعات را از منابع موثق بدهید تا اینكه مردم دچار اضطراب و تشویش نشوند» (صحیفه نور ج 13 ص 94)

ایشان در مورد استقلال و آزادی صدا و سیما با حفظ موازین ملی و اسلامی می فرمایند: «صدا و سیما باید مستقل و آزاد باشد و باید استقلالش محفوظ باشد و هیچكس در آن دخالت نكند» (صحیفة نور ج 12 ص 23 و 85 و 86) و در جای دیگر می فرمایند: «اخباری كه در آنجا گفته می شود باید برخلاف موازین اسلام نباشد كه هر گروهی بخواهد توطئه كند، بیایند در رادیو و تلویزیون حرفهایی بزنند كه توطئه آمیز باشد. البته نه اینكه ما می‌گوئیم باید سانسور باشد، ما می‌گوئیم باید بر طریق اسلام و ملت باشد (صحیفه نور ج 16 ص 5-84)
اهداف تربیتی- ارشادی

حضرت امام در جهت اهمیت این بعد در یكی از بیانات خود اینگونه به مطالب اشاره می فرمایند: «رادیو یك دستگاهی برای آموزندگی، برای پرورش یك ملت است. با رادیو و تلویزیون از همه چیز بهتر می شود مكتب را پرورش داد. برای اینكه از رادیو و تلویزیون هم ملا و آدمی كه سواد دارد از آن استفاده می‌كند و هم آنكس كه سواد ندارد اما از دستگاههای دیگر مثل روزنامه و مجله یك دسته می توانند استفاده كنند. در یك جاهای معدودی رادیو و تلویزیون الان جوری شده است كه در همه جا … همة قشرها می شنوند و از راه سمع و بصر می توانید خدمت كنید به این مملكت، چنانچه به این مملكت خیانت كردند بهتر می شود به آن آموزندگی و تربیت داد و ترقی كرد. و جوانها را تربیت نمود» (صحیفه نور ج 8 ص 201 و ج 9 ص 75 و ج 12 ص 104 و ج 9 ص 263)

و با توجه به ابعاد گسترده مخاطبین می فرماید: «صدا و سیما هردوشان الان در هر جا كه هست گوش و چشم مردم به این آلات است و شما مسئولید آن را از اخلاق فاضله و مسائل مورد احتیاج جمهوری اسلامی ایران اشباع كنید، كه هم شغل شریفی است و هم مسئولیت دار». (صحیفه نور ج 15 ص 95 و ج 9 ص 3- 262 و ج 8 ص 201) حضرت امام (ره) صدا و سیما را مركز پرورش عمومی می دانستند كه می توانند خدمتهای گرانمایه ای را به فرهنگ اسلام و دین بنماید (صحیفه نور ج 19 ص 110- 109)

در یك این راستا در یكی از بیانات خود اینگونه به مسئله اشاره فرموده اند كه: «یك رادیو و تلویزیون اسلامی و مربی جامعه در طول مدتی كه محمدرضا شاه مخلوع، این تلویزیون را در تحت سیطره خودشان دانستند كوشش می كردند كه جوانهای ما را منحرف كنند، یعنی نگذارند این قوه ای كه باید برای كشور خدمت كند و …) اینها راهشان را كج می كردند كه در خدمت دیگران باشند. نه اینكه مطالبی در آن گفته شود كه مخالف وضعیت كشور است مخالف با مصلحت كشور است و جوانهای ما را جوری بار می‌آورند كه برای خودشان نباشند، برای دیگران باشند (صحیفة نور ج 12 ص 102)

یكی دیگر از وظایف مهم این رسانه ارائه برنامه هایی در جهت ساختن جامعه ای متفكر و مستقل است. حضرت امام در یكی از فرمایشات خود به وظیفه اشاره كرده اند:

«این دستگاه، دستگاهی باید باشد كه بعد از چند سال تمام قشر ملت را روشن كند و تمام را مبارز بار آورده، تمام را متفكر بار آورده، تمام اینها را مستقل بار بیاورد، آزاد منش بار بیاورد، از غربزدگی بیرون كند و استقلال به مردم بدهد. (صحیفه نور ج 5 ص 202 و ج 19 ص 110-109)


4-1- اهداف تفریحی و سرگرمی

براساس تفریحی كه برای این بعد از برنامه ها عنوان گردید هدف این نوع برنامه ها (انبساط خاطر،‌ آرامش فكر، ایجاد روحیة بدور از هر گونه لغو و بیهودگی می باشد) حضرت امام نیز تذكرات قابل توجهی را بیان فرمودند كه اساس آن بر این اصل قرار گرفته كه در امور تفریحی و سرگرمی نیز طرح مسائل جدی و ضروری است و نباید فراموش شود. در راستای طرح مسائل جدی حضرت امام می فرمایند: «اسلام می خواهد كه همه مسائل جدی باشد، مسائل مكتبی جدی باشد. مسائل روحی مسائل جدی باشد. جد است در آن. حتی در امور تفریحی، هم در اسلام یك جوری است كه باز در آن حد پیدا می شود» (سخنرانی 18/6/58 و صحیفه نور ج 9 ص 75)

و نیز در جهت حذف موسیقی مخرب فرمودند: «موسیقی غربی كه موجب تخدیر و فساد جوانها می شود و نیرومندی آنها را بگیرد باید از برنامه هایتان حذف شود و مسئولین ترسی از اینكه متهم به كهنه پرستی می شوند نداشته باشند (صحیفه نور ج 8 ص 200 و ج 12 ص 104)

و نیز در جای فرموده اند اگر بخواهید مملكتتان یك مملكت صحیح باشد، یك مملكت آزاد باشد، یك مملكت مستقل باشد مسائل را از این به بعد جدی بگیرید. رادیو تلویزیون را تبدیل كنید به یك رادیو تلویزیون آموزنده. موسیقی را حذف كنید و از اینكه بگویند كهنه پرست هراس نداشته باشید همین كلمات نقشه است برای اینكه شماها را از كار جدی عقب بزنند. اینكه می گویند اگر چنانچه موسیقی در رادیو نباشد، آنها می روند و از جای دیگر می گیرند، بگذارید بگیرند. شما خیانت است به جوانهای ما، این موسیقی را حذف كنید و بطور كلی،‌ عوض او یك چیزی بدهید و … (20/4/1385 و ج 8 ص 200 و ج 12 ص 104)


تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ایران دانشجو است.